معاون وزیر نفت: محاسبه بهای گاز، شهرستانی نه استانی

اوجی گفت :کشور به هفت ماه گرم و پنج ماه سرد تقسیم بندی و از لحاظ اب و هوایی به اقلیم یک (مانند ابعلی ) ، اقلیم 2 (مانند ‌اردبیل ) ، اقلیم 3 (مانند شهر تهران )، ‌اقلیم 4 (مانند شیراز) و اقلیم 5 (مانند بندرعباس ) تقسیم بندی شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت : برای رعایت عدالت ، بهای مصارف گاز خانگی از حالت استانی به شهرستانی درامده و کشور در این خصوص به پنج اقلیم اب وهوایی تقسیم شده است.

به گزارش یزدفردا به نقل از واحدمرکزی خبر ، اوجی در برنامه نگاه یک شنبه شب شبکه اول سیما افزود: کشور به هفت ماه گرم و پنج ماه سرد تقسیم بندی و از لحاظ اب و هوایی به اقلیم یک (مانند ابعلی ) ، اقلیم 2 (مانند ‌اردبیل ) ، اقلیم 3 (مانند شهر تهران )، ‌اقلیم 4 (مانند شیراز) و اقلیم 5 (مانند بندرعباس ) تقسیم بندی شده است.

وی گفت : کشور از لحاظ دامنه مصرف گاز نیز به 12 پله تقسیم بندی شده است که نرخ مصرف ماهانه گاز در پنج ماه سرد سال در پله 1 برای اقلیم یک تا سقف 300 متر مکعب گاز مصرفی ، در پله 1 برای اقلیم 2 تا سقف 250 متر مکعب گاز ، در پله 1 برای اقلیم 3 تا سقف 200 مترمکعب گاز ، در پله 1 برای اقلیم 4 تا سقف 150 متر مکعب گاز و در پله یک برای اقلیم 5 تا سقف 75 متر مکعب گاز مصرفی به ازای هر متر مکعب 30 تومان محاسبه می شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بهای گاز مصرفی خانگی به صورت پلکانی است نه تساعدی گفت: در پله دوم برای اقلیم 1 از 300 تا 400 متر مکعب مصرف ، در پله دوم برای اقلیم 2 از 250 تا 300 مترمکعب مصرف ، در پله 2 برای اقلیم 3 از 150 تا 250 متر مکعب مصرف برای هر متر مکعب 50 تومان محاسبه خواهد شد.

اوجی افزود: به دستور رئیس جمهور مبلغ ابونمان نیز از قبوض اب ، برق و گاز حذف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نوع اقلیم و میزان دامنه مصرف در همه قبوض ذکر می شود گفت: قبض ها بر اساس مصرف 43 روزه صادر میشود و در سال اینده تلاش خواهد شد این قبض ها بر اساس مصرف یک ماهه توزیع شود.

اوجی با اشاره به اینکه مصرف گاز در هفت ماه گرم سال بیشتر به پخت و پز و گرم شدن اب اختصاص دارد گفت: بر همین اساس هر خانوار تهرانی در این محدوده زمانی حدود 50 تا 60 متر مکعب در ماه گاز مصرف می کند که اگر در پنج ماه سرد سال هر خانوار دو بخاری داشته باشد و هر بخاری ماهانه 100 متر مکعب گاز مصرف کند در مجموع این خانوار با محاسبه گاز مصرفی در زمینه اب گرم و پخت و پز و دو بخاری حدود 300 متر مکعب در ماه گاز مصرف خواهد کرد که صورت حساب این خانوار برای یک ماه حدود 11 تا 11هزار و 200 تومان خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا